Binnenkort promoveren? Neem deel aan ons 'Printing Your Thesis' webinar op 23 april! Schrijf je hier in.

Interview

Bregje Jaspers, designer

 

Ridderprint  |  6 november 2020

Bregje Jaspers (35) is moeder van twee kinderen, afgestudeerd aan de kunstacademie in Arnhem en eigenaar van STUDIO 0404 & ProefschriftOntwerp.nl. Naast logo's, huisstijlen en exposities geeft ze ook vorm aan zo'n 90 proefschriften per jaar.

Hoe ben je begonnen aan het vormgeven van proefschriften?

"Ik werkte als grafisch ontwerper en kreeg van mijn nichtje de vraag of ik haar proefschrift wilde vormgeven. Van het één kwam het ander: er kwam steeds vaker een verzoek voor het ontwerpen van een proefschrift. Ik denk dat het er aan het begin zo'n zes per jaar waren. Ik vond het leuk en merkte dat het goed liep. Daarna heb ik de domeinnaam ProefschriftOntwerp.nl vastgelegd, eerst nog gelinkt aan de website van mijn ontwerpbureau STUDIO 0404. Toen ik daar in 2015 een eigen website voor ontwikkelde, groeide het aantal aanvragen."

Waarom het vormgeven van proefschriften?

"Je spreekt veel verschillende mensen en je hoort veel over verschillende onderzoeken. Dat vind ik super interessant en geeft veel dynamiek in mijn werk. Het zijn eigenlijk steeds korte maar hele intensieve ontwerpprocessen, waarbij je nauw contact hebt met een promovendi. Geen ontwerp of proces is hetzelfde. Soms komt er later iemand bij me terug en krijgt het proefschrift een vervolg of krijg ik een aanvraag van iemand die verder is gegaan op een onderzoek dat ik eerder heb vormgegeven. Ik kan mensen echt blij maken met de vormgeving, daar krijg ik energie van. Natuurlijk is het binnenwerk soms gewoon doorknallen, maar je kunt altijd het verschil maken.

Bijvoorbeeld door het idee van de cover door het hele boekje heen door te voeren, door de hoofdstukpagina's of de tabs aan de zijkant van de pagina's. Uiteindelijk is het een heel persoonlijk boek en probeer ik zo min mogelijk vast te houden aan een vooraf bepaald stramien of regels. Dat geeft vrijheid om een ontwerp écht af te stemmen op de promovendus."

Wat voor onderwerpen kom je zoal tegen?

"Ik ben gevestigd in Nijmegen, dus veel van wat ik ontwerp komt van de Radboud Universiteit of het Radboud UMC. Het zijn daardoor veel medische onderwerpen bijvoorbeeld over borstkanker of hartaandoeningen, dementie of dermatologen, maar ook over talen of laatst over kippen. Heel divers dus!"

Hoe komt een omslag tot stand?

"Normaliter komt iemand bij mij langs voor een eerste gesprek. In deze tijd doe ik dat via ZOOM. We praten dan over ideeën en wensen, en ik ben altijd nieuwsgierig waar het onderzoek over gaat. Het kan zijn dat iemand komt met een lijstje wensen of voorkeuren, maar het kan ook zo zijn dat ik de vrije hand heb in wat ik maak. Na het gesprek ga ik aan de slag met een aantal schetsen van de cover. Ik ben altijd net zo benieuwd als de promovendus over wat het gaat worden: mijn schetsen beginnen ook altijd met een leeg vel en van daaruit ga ik werken. Soms is de schets meteen raak, in andere gevallen wordt het een combinatie van de schetsen of pas ik nog wat dingen aan. Dat is een (ontwerp)proces wat ik samen met de promovendi aan ga.

Voor het binnenwerk laat ik diverse opties zien van de boeken die ik al gemaakt heb, als voorbeeld of als handvat voor wat er mogelijk is. Aan de hand van de keuzes die de promovendi maakt, maak ik een paar proefhoofdstukken. Daar kan de promovendi dan nog in corrigeren voordat ik het hele proefschrift opmaak. Ik maak het liefst het totale plaatje, de omslag én het binnenwerk. Zo kan ik ervoor zorgen dat het proefschrift echt één geheel wordt. Als ik bijvoorbeeld veel driehoekige vormen heb gebruikt voor de cover, dan kunnen die aan de binnenkant terugkomen in de paginatabs. Nadat het ontwerp is goedgekeurd, maakt de drukkerij een proefdruk van het boek, zodat de promovendus er nog een keertje doorheen kan. Soms is de kleur op een scherm bijvoorbeeld net anders dan in print, dan kunnen we daar nog wat aan sleutelen."

Wat voor advies zou je een promovendus meegeven?

"Concreet denk ik dat het belangrijk is om op tijd te starten met het ontwerpproces.
Als je kijkt naar de tijdsschema's, dan moet het boek vaak een maand voor de promotiedatum ingeleverd worden bij de Pedel (een functionaris van de universiteit die betrokken is bij promoties). Voor het ontwerpproces en het drukken van het boek heb je beide zo'n drie weken nodig. Begin dus ongeveer drie maanden voor je promotie, zodat je last-minute stress kunt voorkomen. Dan heb je ook nog wat ruimte om uit te lopen."

Wat zijn je toekomstplannen?

"Ik vind de balans tussen proefschriften en andere ontwerpopdrachten erg leuk. Ik merk dat het me helpt om creatief te blijven als ik ook op andere gebieden mezelf blijf uitdagen. Daarnaast past het illustreren van medische tekeningen goed bij mij. De extra's die komen kijken bij een proefschrift, zoals het ontwerpen van een extra uitnodiging, het maken van de presentatie of soms zelfs het laten drukken van een trui, maken zo'n proces dan echt af. Natuurlijk ga ik door met het ontwerpen van proefschriften, ik vind de dynamiek van de verschillende verhalen en mensen tof en merk dat ik er zelf ook steeds weer iets van leer."

 

Meer interviews

18-01-2021 | INTERVIEW

Ilse Schrauwers

Ilse Schrauwers is boekontwerper, eigenaar van isontwerp.nl en initiatiefnemer van Plant het Voort. Afgelopen jaar plantte ze…

17-11-2020 | INTERVIEW

Bas Hofstra

Bas Hofstra onderzoekt de oorzaken en gevolgen van sociale netwerken en geeft les aan studenten Sociologie aan de Radboud…

10-11-2020 | INTERVIEW

Stéphanie Klein Tuente

Stéphanie Klein Tuente (32 jaar) studeerde in Maastricht, werkte als psycholoog in PI Vught, en promoveerde in Groningen. Ze…

Samenwerken?

Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Wij zijn momenteel niet online beschikbaar.

U kunt hier een bericht achterlaten.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.